Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Allgemeine Diskussionen
Benutzeravatar
Mathomo
Admin
Admin
Beiträge: 824
Registriert: So Apr 13, 2008 10:20
Wohnort: Nürnberg
Kontaktdaten:

Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Mathomo »

Allereerst, welkom! Ik hoop dat je je bij ons thuis zult voelen en evenveel speelplezier hebt als op jijbent.

Een paar dingen zijn echter anders op Brettspielnetz (BSN). Dit betreft de spellen domino, mijnenveger, rummy en zeeslag (zie hieronder).

Dan zijn er ook nog nieuwe functies:
1) U kunt Nederlands (of Engels) als taal kiezen in uw profiel. Dit zou je nog dichter bij de vertrouwde lay-out van jijbent moeten brengen.
2) Je kunt je aansluiten bij groepen om iets over jezelf te vertellen. Bijvoorbeeld de groep Nederland (of andere landen) of verschillende taalvaardigheden of hobby's of andere interesses. Dit is goed voor de communicatie!

Over de verschillen in de spellen:
  • Domino: Als je tegenstander niet kan leggen, krijgt hij maximaal 3 nieuwe stenen. Als hij nog steeds niet kan leggen, wordt er gekeken of jij dat wel kan. Zo niet, dan krijg je maximaal 3 nieuwe tegels (dan moet je de zet bevestigen!) en gaat je tegenstander verder. ("Hij die een kuil graaft voor anderen, valt er zelf in." is een Duits gezegde).
  • Mijnenveger: Niet zo belangrijk, maar we hebben een andere puntenverdeling. Zo blijft het spel spannend tot het einde, omdat je vaak kunt inhalen.
  • Rummy: Iedereen krijgt een van de twee jokers aan het begin van elk spel! Dit vermindert de gelukscomponent enigszins.
  • Zeeslag: Als je het doel raakt, kun je opnieuw schieten. Dit versnelt het spel een beetje.
Er zijn meer verschillen, zoals met de TPR of andere technische dingen. Dat bespreken we elders.

Als u iets anders opmerkt, geef dan commentaar in deze thread.
(Vertaald met DeepL.com! En verbeterd van buffalo147 - bedankt!)
Spielen und spielen lassen :)
Benutzeravatar
buffalo147
Moderator
Moderator
Beiträge: 59
Registriert: So Sep 11, 2022 6:49
Wohnort: Gent - Belgiën
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von buffalo147 »

In your first sentence:

"ik hoop dat je bij ons komt wonen" (in english that would sound like: i hope you come and live with us; in german tranlsated: Ich hoffe, Sie werden bei uns wohnen.
I think you mean smth like: "Ik hoop dat je je bij ons thuis zult voelen." (i hope you will feel at home here; Ich hoffe, Sie werden sich bei uns wohlfühlen.). :wink:

evengoed speelplezier --> evenveel speelplezier (is a better translation) :P

At the part of differences in the games: Rommé is off course Rummy :wink:


But it is good to have a topic like this, where people can ask for explanations if they don't understand certain things or so. Another difference is also there are "herbsmeisterschaften" here in three games (but they allready started this year, so new players will have to wait a year for that). :D
Benutzeravatar
Mathomo
Admin
Admin
Beiträge: 824
Registriert: So Apr 13, 2008 10:20
Wohnort: Nürnberg
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Mathomo »

Bedankt voor de correcties - ik heb ze hierboven opgenomen, zodat nieuwe lezers meteen de juiste boodschap krijgen!
De automatische vertalingen zijn helaas niet perfect - maar ze helpen me enorm om met u te communiceren :D .
Spielen und spielen lassen :)
Aquaria
Beiträge: 1
Registriert: Di Nov 29, 2022 19:58
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Aquaria »

Hallo heb aan gegeven dat ik Nederlandse taal wil maar als ik naar toernooi ga zie ik het niet in Nederlands aan gegeven
kan ook het woordspel niet vinden wat ik het liefs speel Nu vraag ik mij wel af of het woordspel als ik het kan spelen of dat wel in het Nederlands is
want Duits kan ik niet Kunt u mij laten weten wat te doen Met vriendelijk groetjes
Benutzeravatar
Mathomo
Admin
Admin
Beiträge: 824
Registriert: So Apr 13, 2008 10:20
Wohnort: Nürnberg
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Mathomo »

Het Nederlandse woordspel is nog niet vrijgespeeld voor de toernooien. We willen eerst zeker weten dat alles goed werkt. Even geduld.
Spielen und spielen lassen :)
Erna
Vip
Vip
Beiträge: 14
Registriert: Sa Sep 10, 2022 2:25
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Erna »

In het menu links staan nog een aantal (half) duitse meldingen;
 Conditie & Netiquette: Voor mij lijken dit Voorwaarden, maar als iemand anders een betere vertaling heeft, graag.
 Erkenningen; Met dank aan. (Übersatzung) Het is een vorm van dank aan degene die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt?

Dein Profil; Sprache; Deutsch, English of Nederlandse: Nederlandse stimmt nicht, das ist wie eine Deutscher. einen Person und keine Sprache. Sollte sein: Nederlands.

Ik waardeer het echt super dat BSN probeert het NL een beetje in te voeren. Maar het is nu eenmaal een Duitse site, opgezet voor Duitsers die graag bordspellen spelen. Voor veel van de nieuwe Nederlanders zijn de woordspellen belangrijk, en die moeten vanzelf in het Nederlands, dat is al moeilijk genoeg. Maar voor de rest, wij nemen dat stukje Duits heus wel voor lief :)

Wir können auch GoogleTranslate anwenden wenn nötig ;)
Benutzeravatar
Mathomo
Admin
Admin
Beiträge: 824
Registriert: So Apr 13, 2008 10:20
Wohnort: Nürnberg
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Mathomo »

Hallo Erna,

vielen Dank für deine Korrekturen! Ich werde sie in den nächsten Tagen einbauen.
Automatische Übersetzer wie deepl.com sind eben auch nicht perfekt - gerade wenn ihnen der Kontext fehlt.
---
Hartelijk dank voor uw correcties! Ik zal ze de komende dagen opnemen.
Automatische vertalers zoals deepl.com zijn ook niet perfect - vooral wanneer ze de context missen.

Beste Grüße,
Ottmar
Spielen und spielen lassen :)
Benutzeravatar
buffalo147
Moderator
Moderator
Beiträge: 59
Registriert: So Sep 11, 2022 6:49
Wohnort: Gent - Belgiën
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von buffalo147 »

Woordspel en woordenmix - nederlandse versie zijn nu ook in toernooivorm te spelen (sinds 18 december ongeveer ?).
Je kunt makkelijk zien dat het de nederlandse of duitse versie is door de vlaggetjes ernaast. Let daar dus goed op ! :wink:

@matthomo: wat mij betreft mogen die vlaggen er ook bij staan op de teampagina (als dat technisch haalbaar is bij de open spellen en in de pop-ups).

Vertaling:

Woordspel und woordenmix - niederländische Version sind jetzt auch in Turnierform spielbar (seit 18. Dezember etwa ?).
Ob es sich um die niederländische oder die deutsche Version handelt, können Sie leicht an den Flaggen daneben erkennen. Achten Sie also darauf! :wink:

@matthomo: Meiner Meinung nach können diese Flaggen auch auf der Teamseite erscheinen (wenn das in den offenen Spielen und in den Pop-ups technisch machbar ist).

Übersetzt mit http://www.DeepL.com/Translator (kostenlose Version)
Kollen
Beiträge: 1
Registriert: Mi Aug 30, 2023 19:31
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Kollen »

Gaat er ook dammen op komen?
Benutzeravatar
Marianne
Admin
Admin
Beiträge: 1064
Registriert: Mo Sep 12, 2022 16:33
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Marianne »

Kollen hat geschrieben: Di Sep 05, 2023 9:02 Gaat er ook dammen op komen?
Dammen (8x8) is er al.
Hier kun je de andere spellen vinden. Let ook op de taal van het spel, bij het vlaggetje. https://www.brettspielnetz.de/help.php
Veel succes, maar vooral heel veel plezier :yes:
Good luck, but most of all have fun :yes:
Viel Glück, aber vor allem viel Spaß :yes:
Benutzeravatar
Rudolph1947
Vip
Vip
Beiträge: 18
Registriert: Di Apr 04, 2023 15:57
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Rudolph1947 »

Marianne hat geschrieben: Di Sep 05, 2023 10:40
Kollen hat geschrieben: Di Sep 05, 2023 9:02 Gaat er ook dammen op komen?
Dammen (8x8) is er al.
Hier kun je de andere spellen vinden. Let ook op de taal van het spel, bij het vlaggetje. https://www.brettspielnetz.de/help.php
Volgens mij word hier checkers bedoeld, een variant van het dammen, het echte dammen kan ik ook niet vinden.
Benutzeravatar
Mathomo
Admin
Admin
Beiträge: 824
Registriert: So Apr 13, 2008 10:20
Wohnort: Nürnberg
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Mathomo »

Checkers komt misschien volgend jaar, maar zeker niet binnenkort.
Spielen und spielen lassen :)
Benutzeravatar
Rudolph1947
Vip
Vip
Beiträge: 18
Registriert: Di Apr 04, 2023 15:57
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von Rudolph1947 »

Mathomo hat geschrieben: Fr Sep 08, 2023 13:39 Checkers komt misschien volgend jaar, maar zeker niet binnenkort.
Dammen doe je op een 10x10 bord
Checkers op 8x8 bord.


Zoals ik boven al zei checkers is er al, maar dammen nog niet., dus ik neem aan dat dammen dus (misschien )volgend jaar komt
Is ook handig dat het woord "dame" (bij dit bestaande )spel wordt aangepast in "checkers"
Benutzeravatar
buffalo147
Moderator
Moderator
Beiträge: 59
Registriert: So Sep 11, 2022 6:49
Wohnort: Gent - Belgiën
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von buffalo147 »

Even extra info betreft checkers-dammen:

in duitsland kent men enkel Dame (normaal gezien dus wat wij kennen als dammen) op een 10x10 bord (ook wel Dame 100 genoemd daarom).
Wel spelen we hier op een 8x8 bord met de regels van checkers.

8x8 bord: US english: checkers - British english: english draughts - NL: checkers - duitsland: eigenlijk niet gekend (of dan maar Dame 64 of Dame 8x8 ?).
10x10 bord: US: international checkers - british english: international draughts - NL: dammen - duitsland: Dame (of Dame 100).

Je ziet dat de verwarring compleet is met de verschillenden namen in verschillende landen. Dat ligt dus niet aan deze site. Hier is de naam dan ook aangepast naar hoe iederene het kent: Duits: Dame NL: checkers Engels: checkers.

Als dus ooit de 10x10 variant wordt toegevoegd dan zal deze in NL gewoon dammen heten, in het engels lijkt Draughts mij dan de beste optie. Voor het duits zal men dan wellicht de namen moeten aanpassen naar Dame 10x10 of Dame 100.

Maar voorlopig staan er nog wel andere spellen hoger op het verlanglijstje (bvb tric trac, subulata, camping,....). Dit wordt later allemaal wel ingepland, maar dus graag nog wat geduld. De overzetting naar een andere server en aanpassing van de programmatie heeft veel tijd en energie gevergd van de admins. Gun hen dus even wat rust om energie bij te tanken en op adem te komen. :wink:
tammekastanje
Beiträge: 2
Registriert: Di Aug 01, 2023 5:45
Kontaktdaten:

Re: Nieuwkomers van jijbent - Let op!

Beitrag von tammekastanje »

Hallo, hoe vraag je vakantie aan hier?
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 8 Gäste